“no me imaginaba que acabaríamos así” _Natasha Walter

Avui que és el dia gran de carnestoltes a les escoles,  si mireu una mica al vostre voltant pel carrer veureu desfilar la versió més crua i punyent dels estereotips de gènere que ens inunden. Veureu princeses, cowboys, superherois, fades, guerrers i ballarines. És la marca de la societat, la marca que pares, mares, àvies, avis, educadores, tietes, publicistes; estampem en les criatures, les futures adultes, des de quasi abans de néixer.

És per això, que davant d’aquesta mostra tan evident d’allò que normalment passa més desapercebut; d’allò que fins i tot avui interioritzarem com a fet natural -“ha estat ella la que ha volgut disfressar-se de princesa i de rosa, jo no li he dit res!”- que vull recomanar-vos la lectura de “Muñecas vivientes. El retorno del sexismo” de Natasha Walter.
Una anàlisi lluminosa i ben documentada sobre l’augment del sexisme i dels estereotips més rancis.
I així mica en mica, anar despertant la consciència de què SOM EL QUE ENS HAN FET I FAN SER. Que les identitats de gènere no són ni tancades ni biològiques sinó que són fruit i reflex constant del nostre sistema i del com actuem a través d’ell.

Aquí us deixo amb algunes idees rescatades d’entre les moltes i interessantíssimes reflexions que desenvolupa al llarg del llibre:

“Parece ser que la convención que asocia a las niñas con el rosa y a los niños con el azul es de origen específicamente cultural y bastante reciente. Hasta el siglo XX, la ropa de los bebés era generalmente blanca, e incluso cuando se dejó de usar el blanco para todos los bebés, la división entre rosa y azul (…) tardaron bastante en triunfar. (…) Una experta en ropa infantil, Jo Paoletti (…) cita como prieba una revista de 1918 y otra de 1939. La primera afirma: ‘Ha habido una gran diversidad de opiniones al respecto, pero la regla generalmente aceptada es que el rosa es para los niños y el azul para las niñas. El motivo es que el rosa, al ser un color más fuerte y marcado, es más apropiado para un niño’ (…) Y la segunda dice: ‘Parece que hay más razones para preferir el azul para las niñas […] El rojo simboliza el valor y el coraje, mientras el azul representa la fe y la constancia’. Señala también qye, cuando la revista Time informó del nacimiento de la hija de la princesa Astrid de Bégica en 1927, y de la decepción nacional porque no había sido un varón, el periodista apuntaba: ‘Hasta habían vestido la cuna, llenos de optimismo, de color rosa, el color de los niños’”

“Llaman a la puerta en casa de una amiga: ‘Ingrid nos abre la puerta. Es maestra y partidaria de la educación progresista. (…) Después se dirige a los niños: <Bueno, Schorschi[1], cómo me alegro de verte. Seguro que estás todo el día jugando con el trineo>. Su tono es normal y animado. Entonces se inclina hacia Anneli[2], le sonríe la abraza, la levanta del suelo y le dice: <Hola, cosita, qué guapa estás. Qué rizos más bonitos, qué rápido te crecen. Tengo una cosa para ti>. ¿Y nos sorprende que las niñas se relacionen mejor con la gente?’ “

Citant un passatge del llibre de Grabrucker “There’s a good girl”, en el que rememora una experiència que malgrat la subtilesa, representa una gran mostra de com sense ser-ne conscients, anem construint homes i dones segons els estereotips propis del nostre entorn cultural. Penseu sobre com us dirigiu a les criatures segons siguin nens o nenes, i fins i tot, com us relacioneu amb les adultes… ¿esteu segures de què no esteu influenciades pels estereotips de gènere?

Estereotips que en serien greus si no fós perquè “justifican que se esperen comportamientos persistentemente distintos entre hombres y mujeres tanto en cuestiones insignificantes como en otras cruciales, des de la disposición a tomar una baja por paternidad o maternidad hasta la habilidad para aparcar, desde el deseo de presentarse a las elecciones hasta la capacidad para recordar una discusión”

I és que ja ho va dir Simone de Beauvoir ara fa massa anys pel poc que hem canviat:

“No se nace mujer: se llega a serlo”


[1] Schorschi és un nen
[2] Anneli és una nena

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